
Test letních pneumatik 2021
Název | Hodnocení | Cena od [Kč] | Rozměr | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | GoodYear Efficientgrip Performance 2 | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1405 Kč | 15" - 21" | Více informací |
2. | Dunlop Sport Blu-Response | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1445 Kč | 14" - 17" | Více informací |
3. | Continental PremiumContact 6 | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1530 Kč | 15" - 23" | Více informací |
4. | Pirelli Cinturato P7 | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1620 Kč | 16" - 20" | Více informací |
5. | Michelin Pilot Sport 4 | [usr 4.9 tooltip="true" text="true"] | 2070 Kč | 16" - 21" | Více informací |
6. | Nokian Wetproof | [usr 4.8 tooltip="true" text="true"] | 1030 Kč | 14" - 20" | Více informací |
7. | Hankook Ventus Prime3 K125 | [usr 4.7 tooltip="true" text="true"] | 1150 Kč | 15" - 20" | Více informací |
LETNÍ PNEUMATIKY PRO SUV |
|||||
1. | Continental SportContact 6 SUV | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 5790 Kč | 20" - 24" | Více informací |
2. | GoodYear Efficientgrip SUV | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 2335 Kč | 16" - 22" | Více informací |
3. | Michelin Pilot Sport 4 SUV | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 3260 Kč | 17" - 23" | Více informací |
4. | Nokian Wetproof SUV | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1895 Kč | 16" - 19" | Více informací |
Jaké vlastnosti se porovnávali v testu letních pneu?
Průvodce nákupem letních pneumatik
Stejně jako u zimních pneumatik, i u těch letních platí, že vybírat podle ceny se nevyplatí. Můžete sice nakoupit levně, ale zároveň očekávejte zhoršenou kvalitu jízdních vlastností, rychlejší opotřebení, ale také vyšší spotřebu paliva. Koupí kvalitnější letní pneumatiky se vám vynaložené náklady vrátí jinde, což si spousta lidí neuvědomuje. Test letních pneumatik vám pomůže vybrat právě ty pneumatiky, jejichž pořízení se vyplatí.
Letní pneumatiky vs. zimní
Letní pneumatiky využívají ve srovnání s těmi zimními méně pružnou směs. To má za následek nižší valivý odpor a opotřebení pneumatik, lepší jízdní komfort a nižší hladinu hluku. Letní pneumatiky také dosahují lepších výsledků co se týče počtu najetých kilometrů a stability řízení. Další výhodou letních pneumatik ve srovnání se těmi zimními je nižší spotřeba paliva
Dezén (vzorek) letních pneumatik
Letní pneumatiky jsou vyráběny s ohledem na klimatické podmínky letních měsíců. Tedy jízdu na suché a mokré vozovce a to zejména při vyšších teplotách.
Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 7-8mm. Čím nižší hloubka dezénu, tím se snižuje přilnavost pneumatik. Minimální hloubka dezénu je v České republice předepsána na 1,6 mm, což je podobné jako u většiny Evropských zemí, mimo severních výjimek a alpských zemí. Například ve Finsku, Norsku, Švédsku mají předepsánu hloubku dezénu minimálně 3 mm a ve Švýcarsku a v Rakousku dokonce 4 mm.
Co říkají energetické štítky EU na pneumatikách?
Na pneumatikách můžeme nalézt tzv. energetické štítky. Ty nám udávají následující informace:
- Spotřeba paliva – úspora energie (A – nejúspornější, G – nejméně úsporné)
- Přilnavost za mokra (A – nejúčinnější, G – nejméně účinné)
- Vnější hluk (1 – nejtišší, 3 – nejhlučnější)
Co znamená hmotnostní index pneumatiky?
Hmotnostní index (známe jej také pod pojmem nosnostní index) udává maximální zatížení jedné pneumatiky.
Co znamená rychlostní index pneumatiky?
Rychlostní index udává maximální možnou rychlost pro kterou je pneumatika stavěna.
Co znamená označení DOT na pneumatice?
Každá pneumatika je na svém boku označena vyraženým DOT kódem. Z něho se dozvíte kód výrobce, kód rozměru a to, co vás bude zajímat nejvíce – datum výroby pneumatiky. To vyčteme ze čtyřčíslí, kde první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby. Pneumatiky by neměli být starší než 2 roky.
Kdy přezout na letní pneumatiky?
Na letní pneumatiky přezouváme zpravidla podle počasí, ovšem musíme mít na paměti také fakt, že do 31. března jsou povinné zimní pneumatiky. Povinnost platí na některých úsecích a v případě, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace nastane v době provozu vozidla na komunikacích.
Takovým logickým mezníkem pak bývá teplota 7 °C. Pokud dlouhodobě naměříme přes den takové teploty, je vhodné nazout letní pneumatiky, která právě od této hranice začíná fungovat lépe než ty zimní.
Pokud tedy váháte kdy přezout na letní pneumatiky, doporučujeme druhou polovinu března nebo první polovinu dubna.
Správná velikost pneumatik
Řídit se můžete informacemi ve velkém technickém průkazu, kde najdeme povolené velikosti, které na auto můžeme dát (ano, často se tak ale neděje). Proto berte údaje orientačně a raději se podívejte na starší letní pneumatiky na vašem voze, které chcete nahradit a pořiďte si stejné rozměry.
Pokud totiž máte například 15 palcový disk, nemůžete na něj namontovat 16 palcové pneumatiky, i když jsou například uvedeny v technickém průkazu.
Značení pneumatiky
Na pneumatikách se nejčastěji setkáte s následujícím značením např. 205/55 R16 91W
- 205 – šířka pneumatiky v milimetrech, od bočnice k bočnici (205 mm)
- 55 – poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech
- R – typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)
- 16 – nominální průměr příslušného disku v palcích – vnitřní průměr pneu
- 91 – index nosnosti (numerický kód „91“ = 615kg)
- W – index rychlosti (kód abecedy „W“ = 270 km/h)
Kontrolujte tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách se doporučuje kontrolovat každé 4 týdny. Většina z nás doma nemá měřáky, takže kontrolujte alespoň namátkově. Lepší automobily mají čidla v pneumatikách, které vás upozorní na pokles tlaku.
Jaký tlak byste měli v pneumatice mít, naleznete nejčastěji v manuálu automobilu. Tabulka bývá často také vytištěna na zadní straně víka od nádrže nebo na prahu auta při otevření předních dveří řidiče.
Ptáte se proč měřit tlak v pneumatikách?
- nízký tlak zhoršuje jízdní vlastnosti pneumatik, zejména pak přilnavost v zatáčkách
- na mokré vozovce vám nízký tlak zvýší brzdnou dráhu
- při extra nízké tlaku hrozí roztržení pláště nebo sjetí pneumatik zevnitř. Taková pneumatika je již bezcenná a nedá se opravit. Při píchnutí se proto doporučuje co nejdříve zastavit a nasadit rezervu, abychom si píchlou pneu nezničili. Měnit nemusíte v případě, že máte letní pneumatiky se „Systémem nouzového dojetí“ – Pneumatika je pak vybavena podpůrným prstencem, který udrží tvar pneumatiky, nedochází k jejímu vnitřnímu rozjetí (max. rychlost je 80 km/h) a často vás doveze až do pneuservisu.
- nízkým tlakem zvýšíte valivý odpor, čímž si zvýšíte průměrnou spotřebu
Ojeté letní pneumatiky, jaká jsou rizika
Čím více máte ojeté letní pneumatiky, tím se zvyšují rizika. Například aquaplaningu (ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou na mokrém povrchu) nebo zvyšující se brzdné dráhy.
Test zimních pneumatik | Test letních pneumatik | Test celoročních pneumatik