Mimo toho, že u nás najdete aktuální test autobaterií sestavený na základě výsledků testů renomovaných organizací a hodnocení spotřebitelů, získáte také odpovědi na nejčastější otázky. Dozvíte se základní informace, na základě kterých dokážete snáze zakoupit tu správnou autobaterii i bez toho, abyste potřebovali servisní knížku. Přehledný test přináší ty nejlepší autobaterie na trhu, čímž získáte přehled a lépe se zorientujete v nabídce vícero výrobců.
Na této stránce, test autobaterií aktualizujeme podle novějších výsledků testovacích společností, zejména těch německých a českých. Pokud ale máte své vlastní zkušenosti s nějakým modelem, anebo jste vyzkoušeli jednu ze vzpomínaných značek a chcete se podělit o své zkušenosti, zapojte se do diskuse; pomůžete ostatním s výběrem.
Test autobaterií – vybíráme 7 nejlepších
Název | Hodnocení | Cena od [Kč] | ||
---|---|---|---|---|
1. | Exide Premium 12V 77Ah 760A, EA770 | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1800 Kč | Více informací |
2. | Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 1980 Kč | Více informací |
3. | Exide Premium 12V 100Ah 900A | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 2150 Kč | Více informací |
4. | Varta Silver Dynamic 12V 77Ah 780A | [usr 5 tooltip="true" text="true"] | 2250 Kč | Více informací |
5. | Varta Blue Dynamic 12V 44Ah 440A | [usr 4.9 tooltip="true" text="true"] | 1230 Kč | Více informací |
6. | Bosch S5 12V 74Ah 750A | [usr 4.8 tooltip="true" text="true"] | 2380 Kč | Více informací |
7. | Banner Power Bull 12V 60Ah 510A | [usr 4 tooltip="true" text="true"] | 1950 Kč | Více informací |
V německých testech autobaterií uspěli zejména výrobci Exide, Varta a Bosch. Koupí autobaterie těchto značek zřejmě chybu neuděláte i u jiných modelů, protože patří na trhu mezi to nejlepší.
Jak vybrat autobaterii?
- Druhy autobaterií – V současné době si můžete vybrat hned z několika typů autobaterií. Liší se od sebe použitou technologií, vlastnostmi – a tím pádem i výhodami a nevýhodami. Jaké možnosti máte?
a) Olověná baterie – Klasická, ale dnes už poměrně zastaralá varianta, která využívá olověné elektrody a tekutý elektrolyt. Tento typ má z moderního pohledu celou řadu nevýhod. Od nízkého výkonu přes nutnost časté údržby až po relativně malou životnost. Pro starší vozidla, u nichž se nevyplatí investovat do novější technologie, může jít stále o dostačující řešení. Zřejmě jedinou zásadní výhodou je totiž nízká pořizovací cena.
b) CA/CA – Jde o novější variantu používající desky legované kalciem. Výhodou této baterie je více méně bezúdržbový chod a možnost delšího skladování. Nevýhodou je riziko poškození nebo zničení baterie při hlubokém vybití. Cena této varianty bývá poměrně příznivá.
c) Hybridní – Elektrody se vyrábí ze slitin olova. Oproti klasickému typu je zde snazší údržba. Nevýhodou je větší sklon k samovybíjení.
d) EFB – Modernější řešení, které lépe snáší časté startování a větší zátěž. Cena je vzhledem k vysoké životnosti obvykle výhodná, ale baterie není použitelná pro vozidla s brzdnou rekuperací.
e) AGM a GEL – Jde sice o dva různé typy, ale vlastnostmi jsou si dost blízké. Technologicky jsou nejpokročilejší a nejefektivnější, na druhou stranu jsou taky nejdražší. Tyto baterie spojuje dlouhá životnost, skvělý výkon a bezúdržbové provedení. Druhý typ (GEL) má navíc výhodu nižšího samovybíjení. Nevýhodou je u obou typů kromě ceny i nutnost použití speciálních nabíječek. Hodí se spíše pro výkonná vozidla. - Napětí – Při výběru autobaterie je samozřejmě nutné zvolit správné napětí. Pro osobní automobily je to typicky 12 V. Pouze starší vozy mohou někdy vyžadovat 6 V.
- Kapacita – Další významný faktor. Tato hodnota je udávána v jednotce Ah (ampérhodiny), která udává, jak dlouho je baterie schopna dodávat proud 1 A. Benzínové motory jsou méně energeticky náročné a vystačíte obvykle s baterií okolo 60 Ah. U starších vozů to může být třeba i jen 50 Ah. Pro dieselové motory je vhodnější silnější baterie okolo 70 Ah. Pokud ale máte tu možnost, je vždy výhodnější pořídit baterii silnější.
- Rozměr – Autobaterie mají různé rozměry, a pokud při výběru tento faktor opomenete, klidně se vám může stát, že baterie nebude do vozu pasovat. Vhodný rozměr můžete zjistit změřením staré baterie nebo by měl být uveden v manuálu k vozu.
- Startovací proud – Tato hodnota je udávána v A (ampér). Označuje, jaké množství proudu dokáže baterie poskytnout krátkodobě při startu. Při výběru se řiďte typem a výkonem vozidla (starší nebo slabší benzínové vozy – cca 400 A; silná a dieselová auta – 640 A nebo více), anebo hodnotami původní baterie.
- Polarita a velikost pólů – S tímto faktorem se pojí časté problémy při pořízení baterie, protože kabely neposkytují rezervu, a je tedy třeba pořídit baterii se správnou polaritou. Evropské vozy mívají polaritu pravou, asijské častěji levou. Co se týče velikosti pólů, v případě evropské výroby je standardem velikost 1. Vozidla z Asie ale mohou mít póly užší, což by v případě špatně zakoupené baterie mohlo znamenat nedostatečný elektrický kontakt.
- Uchycení – S tímto faktorem bývá problém spíš méně často. Standardní evropské uchycení bývá označené jako B13, ale třeba u některých výrobců z Japonska nebo Koreje může být uchycení atypické.
Nejčastější otázky kupujících
Je lepší údržbová, nebo bezúdržbová baterie?
Zdálo by se, že odpověď je jasná, ale nemusí to být vždy tak jednoduché. U bezúdržbových baterií nedochází ke ztrátám vody/elektrolytu, ale i tak je nutné dobíjení, kontrola apod. Bezúdržbové baterie jsou navíc dražší. Na druhou stranu nabízejí delší životnost a vyšší startovací výkon. Jejich slabinou ale mohou být častější problémy při hlubokém vybití.
Jak často měnit baterii v autě?
Životnost baterií se pohybuje nejčastěji v rozmezí 4 až 6 let. Kontrolu stavu baterie lze provést změřením napětí (optimální hodnota je 12,2 až 12,8 V) anebo kontrolou elektrolytu – zanesený a tmavý elektrolyt znamená, že baterie je už za zenitem. Stav baterie vždy zkontrolujte při pořízení ojetého vozu.
Jak se o autobaterii starat?
Samozřejmostí je provádění kontroly stavu baterie (viz výše). U údržbových baterií je navíc nutné provádět případné doplňování tekutin (destilované vody/elektrolytu) podle rysek. Bateriím nesvědčí mráz. Pokud přes zimu vozidlo používáte málo a není garážované, je vhodné baterii průběžně dobíjet nebo uskladnit mimo mráz.
Co je to sulfatace?
Jde o proces usazování tzv. sulfátů na elektrodách autobaterie. Usazeniny mohou postupně pokrývat plochu elektrod a omezovat její účinnost nebo ji časem i znehodnotit. Řešením je udržování baterie v nabitém stavu. Pravidelná kontrola zajistí, že baterie nebude ležet vybitá a podléhat sulfataci.
Jakou baterii zvolit pro vozy se systémem Start/Stop?
Automobily s tímto moderním systémem mají mnohem vyšší požadavky na startovací výkon a proud, ale i celkovou kapacitu baterie a její odolnost proti časté zátěži. Ideální jsou tedy výkonné baterie typu EFB, AGM nebo GEL.
Jakou baterii zvolit pro vozy s rekuperačním bržděním?
Tento systém vrací část elektrické energie vzniklé při brzdění zpátky do akumulátoru, čímž jej znovu dobíjí. Pro tyto vozy jsou vhodné akumulátory typu AGM, naopak nelze použít baterie typu EFB.
Je potřeba novou autobaterii dobíjet?
Nová autobaterie je připravená na použití, netřeba ji nabíjet.
Jak vybrat autobaterii, pokud neznám údaje a nemám jistotu správnosti parametrů?
Vyhledejte si seznam kompatibilních autobaterií online na internetu na základě značky auta, typu auta a roku výroby.
Nakupovat online anebo v kamenném obchodě?
Na internetu bývají nižší ceny, a řada eshopů vám poskytne poradenství online či skrze email, případně telefonicky. Do kamenné prodejny zas můžete odnést starou baterii a na základě té vybrat novou. Každému vyhovuje něco jiného.
Nejlepší značky autobaterií
- VARTA – Tuto tradiční značku zná u nás snad každý. Firma Varta pochází z Německa a založena byla už roku 1904. Vyrábí bezpočet druhů a typů baterií a akumulátorů – od tužkových článků až právě po autobaterie. Autobaterie této značky se u nás těší vůbec největší oblibě, jsou spolehlivé a kvalitní.
- EXIDE – Autobaterie americké značky Exide jsou u nás největším konkurentem Varty. Výrobky Exide se vyznačují dobrým poměrem ceny a výkonu a představují plnohodnotnou alternativu k bateriím Varta.
- BOSCH – Autobaterie německé značky Bosch mají na trhu taky své významné místo. Jsou kvalitní a cenově srovnatelné s předchozími výrobci.
- EURO POWER – Autobaterie této značky se v žebříčcích prodejnosti derou kupředu, a to především díky ceně. Kvalita i životnost jsou ale na dobré úrovni a vybrat si můžete i z velmi výkonných modelů
Pomohl vám náš test autobaterií? Pokud ano, budeme velmi rádi za jakoukoliv zpětnou vazbu, recenzi, zkušenost či hodnocení vámi zakoupeného modelu, dole v komentářích na této stránce. Pomozte i ostatním s výběrem kvalitní autobaterie a povězte nám svého vítěze. Možná právě váš názor bude tím rozhodujícím faktorem.
POZOR na Carrex Premium 64Ah 620A, něco přes 2 roky a konec.
Mám dobrou zkušenost ,startuju v pohodě a baterii mám 4roky , možná 5 let.
Bohužel se asi už nevyrábí a jsou nové modely . Jinak bych si koupil zase,
jezdím krátké trasy ca12km a startování bylo více. V zimě jsem ji před mrazy vždy oživil na nabíječce. Možná máte špatnou zkušenost ,ale jak říkám ,záleží jak se kdo k baterii chová .
Já mám Banner v autě 8 let a už cítím, že bude třeba měnit. Je to loterie, někdy vydrží jen 3 roky jindy 10. Tedy alespon ty známé značky.
moje varta blue dynamic nevydržela ani dvě zimy , varuju všechny před koupí teto autobaterie
Já si nemohu stěžovat, mě Varta Blue Dynamic (konkrétně F17) vydržela 11 let 🙂
Ta, co vydržela 11 let je ještě poctivý starý německý výrobek, současné varty mají nesrovnatelně nižší kvalitu a životnost, mně vydržela jednu a půl sezóny :-(…
Měl jsem Vartu 74Ah ještě údržbovou vydržela 9 zim peugeot 306 1.9D teď potřebuji do felicie 1.9D ale myslím že 55Ah co tam byla je fakt málo asi 74Ah
Zdravim, budete testovat i nějaké baterie od Varty, nejlépe některé z tady těch? adima.cz/Osobni-automobil/Autobaterie/ mám vartu za osvědčenou značku, ale rád bych se přesvědčil. Díky
Já osobně mohu doporučit Varta Blue Dynamic, je to podle mě super baterie. A dost mi pří výběru pomohl tento web: konfigurator-autobaterii.cz/
Nevim co si mam myslet. Jak poznam starou autobaterii. Myslim tim kde je rok vyroby? V ABK benesov sro mi nabidli doporucitelskou provizi za prodanou baterku. Ze pry jim zalezi na prisunu novych klientu aby si mohli dovolit bez reklamy mit nejlepsi ceny v republice. Za stare autobaterie davaji prez 14 korun za kilo takze sem za svoji starou dostala prez dve stovky a to mela 14,2 kilo a kdyz sem chtela novou 70 ah tak mi ji rozmluvil ze pry mi bude stacit 56 podle parametru a ta je skoro o petset levnejsi a pritom lepsi rada (varta blue dynamic) a skladem meli obe. je mozne ze mi ji chteli prodat ze je stara? Muj mechanik ji zmeril a prej je dobra tak nevim pry to chteji delat poctive a veri ze diky tomu je doporucim dal. V dnesni dobe je uctyhodne ze ma nekdo takovy pristup a nechce jen prodat za co nejvic penez. Diky za odpoved a radu nezkusene motoristce 🙂
Nic bych v tom nehledal, některým automobilům opravdu stačí nižší kapacita baterie, asi tedy ví, pokud se tomu věnují.
Tak Varta Blue Dynamic by měla být opravdu kvalitní, sám ji chci vyzkoušet od příští zimy. A ta Bosch, co zmiňujete, to je tato? http://www.nd-skoda-volkswagen.cz/cz/univerzalni-dily/autobaterie/17212-autobaterie-bosch-12v-800a-95-ah.html Je to sice drahé, ale rád bych věděl, do čeho jít, ať pak nelituji peněz a nemám zbytečné nervy navíc.. A Exide jsem taky slyšel, že nejsou špatné. Otázkou je, jaké budou v následujících letech zimy a zda má smysl investovat do drahých baterií. Ale na druhou stranu, jistota je jistota.
Já osobně jsem spokojený s Bosch S4.74Ah,680Ah. nejlepsiceny.cz/autobaterie/bosch-s4-12v-74ah-680a-0-092-s40-080.html
Mám ji 8rokem v Octavii 1,9 TDI.
Takže tuto baterii mohu doporučit.
Já tuto stejnou mám druhým rokem a je skoro na odpis… budu kupovat jinou. Vectra C GTS 2.2 DTI 16V. Zkusím Varta silver 85Ah.